Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 18 Januari 2014

Ayam goreng rangup di luar dan lembut di dalam

Assalammualaikum...

Kali ni saya nak kongsika satu resipi yang pastinya majoriti kita menyukainya. Ayam goreng.
Siapa tak pernah makan ayam gorengkan. Cuma adakala kita nak buat seperti di KFC tetapi tak berapa nak jadi.
Alhamdulillah, kerana selalu menonton Food Network Channel & juga Masterchef Australia (lately), saya pun tapi sedar mencubanya ketika kenduri pertunangan adik saya. Oleh kerana orang lain pada masa itu sibuk mengemas rumah dan buat aktiviti lain, saya pun 'menyerah diri' untuk masak makan tengahari (majlis pertunangan adik saya dalam jam 4 petang. Takut mereka yang datang lapar untuk makan tengahari, saya masaklah apa yang patut. Dan... Alhamdulillah... adik-adik saya dan juga anak-anak sedara menyukainya. Sampai my sis pun mintak resipi camne nak masak. Waduh... kiranya ok lah tu bila dah minta resipi :)

Jom cuba. Mana tahu, anda, keluarga dan rakan-rakan sukakannya.

Bahan-bahan:
1. Ayam goreng 1/2 ekor dipotong ikut besar mana anda nak goreng.
2. Tepung goreng ayam / tepung gandun yang dicampur dengan pelbagai jenis rempah seperti paprika, lada hitam, garam sedikit, rempah tandoori, oregano, thyme (semua ni saya beli yang dah siap dibotolkan, jenama Mc Cormik dan yang dalam botol hijau tu)
3. Telur 2-3 biji
4. Garam
5. Serbuk Kunyit
6. Minyak Masak

Penyediaan:
1. Ayam yang telah dibersihkan dilumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Ini bagi memastikan isi ayam nanti ada rasa dan bukannya tasteless. Tapi! Jangan terlebih garam sebab takut masin pula.
2. Perap ayam dalam 2-3 minit aje.
3. Panaskan minyak dalam kuali.
4. Sediakan 2 mangkuk. 1 untuk meletakkan telur yang sudah dipecah dan satu lagi tepung goreng ayam.
5. Setelah minyak agak panas, ambil ayam yang diperap tadi dan salutkannya denga tepung (salut nipis sahaja). Kemudian salut pula dengan telur dan salut kembali dengan tepung. Kiranya TEPUNG - TELUR - TEPUNG. Kemudian, masukkan ayam ke dalam minyak panas.
6. Goreng sehingga warna keemasan dan apabila sudah masak, toskan ayam agar tidak berminyak sangat.
7. Sediakan piring dan sos dan apalagi, pilihlah mana-mana bahagian ayam yang anda suka... :)

Happy cooking

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...