Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 27 Disember 2017

Kupang Masak Pedas


Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Rezeki dapat makan kupang. Sebenarnya nak masak lala tapi dek kerana kat pasar & pasaraya takde stok lala & hanya ada kupang, so, kita tukar skit menu untuk makan tengahari keluarga di Ampang. Kupang memang feveret saya, adik & adik ipar. So, memang mengadap le depa makan.

Anda boleh cuba try nanti.


Bahan-bahan:
1. 3-4 tangkai daun kari
2. 2 biji bawang merah dihiris
3. 3 ulas bawang putih dihiris
4. 15 batang cili padi dipotong (nak podeh lagi, tambah ya...) 

Bahan pes (satukan semua dalam mangkuk):
5. 1 pek kecil rempah kari ikan
6. 2 sudu besar kicap pekat
7. 5 sudu besar kicap cair
8. 3 sudu besar sos tiram
9. 1 sudu kecil lada hitam yang ditumbuk
10. 1-2 cawan air
11. 1kg kupang
12. 2 sudu besar minyak masak
13. Garam & gula secukup rasa


Penyediaan:
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang besar, bawang putih, cili padi dan daun kari. Goreng sehingga naik bau atau bawang sedikit garing.
2. Masukkan pes tadi dan kacau. Masak sehingga pecah minyak dan tambah air. Bila mendidih, gaul dan tambah sedikit garam secukup rasa.
3. Masukkan kupang dan gaul perlahan-lahan sehingga mesra. Kemudian tutup kupang di atas kuali dengan tutup periuk nasi atau apa aje yang sesuai bagi memastikan kupang masak sekata. Biarkan dalam 4-5 minit api sederhana.
4. Angkat penutup dan gaul perlahan-lahan tersebut & jika anda dah pasti kupang sudah masak semuanya, bolehlah tutup api (jika masih belum masak sebab kuantiti banyak, tutup sekali lagi dengan penutup periuk dalam 2-3 minit). Siap.

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...