Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 7 Disember 2017

Pelacur Menjadi Wanita Solehah


Syeikh Badruddin Al-Hassani, seorang ulama & muhaddis terkemuka dari Syria yang telah meninggal sekitar tahun 1940-an. Dikatakan beliau pernah diberi hadiah dengan duit yang banyak oleh kerajaan Uthmaniyyah pada masa itu. Bila diberikan hadiah kepadanya, beliau telah mengumpul duit-duit tersebut & diletakkan dalam uncang-uncang kecil dengan jumlah yang tertentu. Kemudian dia memanggil muridnya supaya pergi menemui sejumlah perempuan-perempuan iaitu pelacur.

Muridnya ini disuruh pergi memberikan uncang-uncang tersebut kepada pelacur-pelacur & menyatakan kepada mereka bahawa Syeikh Badruddin Al-Hassani berkirim salam kepada mereka dan dia bermohon kepada mereka supaya mendoakan syeikh diberikan oleh Allah taufik & hidayah kepadanya.

Hampir keseluruhan perempuan-perempuan ini terkejut & menepuk dahi masing-masing & mencelakakan diri sendiri. "Aku seperti ini, Syeikh mahu aku mendoakannya? Aku yang sepatutnya meminta doa darinya."

Dan natijah daripada itu, Allah membuka hidayah kepada mereka dan mereka bertaubat kepada Allah. Dan mereka kemudiannya menjadi wanita-wanita yang solehah yang kuat beribadat kepada Allah sepertiga malam, banyak berpuasa sunat, banyak berzikir & berusaha menjadi orang-orang yang menghampirkan diri kepada Allah.

Lihatlah, siapakah yang membuka hati manusia. Bukankah Allah yang Maha Berkuasa & Maha segala-galanya.

Rujukan: Kuliah Syarah Al-Hikam. Dr. Zulkifli Muhamad Al-Bakri. Februari 2013. Masjid Negeri Selangor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...