Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 8 Disember 2017

Kuih Lapis, Kuih Lama Yang Enak


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Kuih lapis menu kudapan petang ni.

Malam semalam, tengah layan YouTube Chef Lin, tetiba tertengok cara dia masak kuih lapis. Dan tetiba bangun pagi tadi, teringin nak makan kuih ni yang bertahun tak makan.

Alhamdulillah ada rezeki membuatnya walaupun pewarna merah dah habis di kedai & diganti dengan kordial merah + pewarna merah strawberi. Tu yg dapat warna pink layer kuih tu.


Bahan:
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
1 cawan gula pasir
4 cawan santan (1 cawan santan pekat + 3 cawan air)
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros/strawberi

Penyediaan:
1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 8 inci yang disapu rata dasar & sekelilingnya dengan sedikit minyak. Ketepikan.
2. Masukkan santan ke dalam periuk/kuali. Panaskan seketika tapi jangan sampai mendidih. Kacau sesekali & tutup api.
3. Dalam mangkuk lain, masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil / biji.
4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian sama rata. Satu warna putih (natural) & satu lagi letakkan pewarna merah & perisa Ros/strawberi. Kacau.
5. Masukkan loyang yg telah di sapu minyak tadi ke dalam kukusan. Tuang 1 cawan adunan warna putih ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. Setelah lapisan pertama masak, tuang pula satu cawan adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga kedua-dua warna habis.
6. Setelah masak, keluarkan kuih dari kukusan dan biarkan sejuk dalam 1 jam. Untuk proses memotong, gunakan pisau plastik / pisau potong kek birthday tu & sadurkan sedikit minyak di kiri kanan pisau. Ia bagi memudahkan proses memotong & kuih tidak melekat di pisau. Siap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...