Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 28 September 2011

Siapa Mustafa Kamal Ataturk yg sebenar

Masa nampak cover ni di FB ruangan PTS, terus saya dah berkenaan nak dapatkannya.
Memang dah lama saya nak tahu salah silah si lelaki yg kononnya masa dahulu dilabelkan sebagai bapa kemodenan Turki dalam buku teks sekolah (masa zaman sayalah).

Dan apabila baca, memang saya selutelah dgn penulis buku ni. Dengan research yg dibuat dan temubual dgn orang2 di sana, meyakinkan kita yg lelaki penjatuh kerajaan Uthmaniah inilah yg membuatkan ramai orang sengsara, ramai yg kematian ahli keluarga dan yg menyebabkan kejatuhan Palestin ke tangan rejim Israel.

Banyak perkara yg dilakukan oleh Mustafa ini (nama asal dia, Kamal Ataturk tu nama gelaran aje tu) membuatkan kita tidak terfikir yg manusia sanggup memalukan Islam sehingga begitu. Tapi, nak kata apakan, dah dia pun memang keturunan Yahudi cuma menyamar aje dengan nama Islam. Tapi, cara dia memalukan manusia dan Islam itu, membuatkan hati saya sakit bila membaca buku ni.

Dan sebaik dia dilanda kesakitan yg ditimpakan oleh Allah kepadanya, saya rasa lega sangat. Biar dia tahu bahawa itu baru azab kat dunia dan masa hidup. Belum azab di hari akhirat nanti. Nak sebaik tamat baca buku ni, confirm yg mayatnya tidak diterima oleh tanah. Skarang ni (kalau ikut penulis), mayatnya diletakkan di satu tempat khas yg terletak di Ankara. Nak tahu lebih, kena tanya orang Turki lah. hehehe...

Buku ni saya beri 4 bintang setengah. Sebab apa tak bagi 5 bintang? Sebabnya saya tak sampai hati bila membaca cara dia memalukan agama Islam, wanita, azan & al-Quran ketika pemerintahan si Mustafa ni. Tapi, gaya penulisan Abdul Latip Talib memang best.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...