Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 4 September 2011

Drama Secret Garden yg melawan arus budaya Korea


Saya tonton drama ni sebabnya sebelum ini ramai rakan-rakan saya yg suka menonton drama Korea menyarankannya. Mereka katadrama ini best. Jika lihat di web drama crazy juga, ianya dalam ranking ke-7 cerita paling diminati.

Untuk 5 episod awal cerita ni, ianya agak slow. Masuk CD ke-2 (episod 6-10), saya dah mula rasa ceritanya mula rancak tetapi sakit hati aje bila tengok hero dia yang 'stupid pround'. Heroinnya pula, kejap suka, kejap tak suka. Kejap kata nak lari, kejap kata nak bercinta balik. Gerammmm aje saya tengok. Tapi oleh kerana dah tonton, mestilah saya nak tahu ending dia, plus nak tahu juga kenapa cerita ini orang kata best.

Bila makin nak abis, makin menarik. Saya tak sabar nak tahu happy endingnya. Tapiiiiii... hmmmm... endingnya boleh saya concludekan benar-benar melawan arus budaya orang di Korea yg saya tahu.

Boleh saya katakan ceritanya macam 'Anakku Sazali'. Meskipun kita tahu ibu bapa kita tidak suka atau berkenan dengan pilihan mereka, kita sebagai anak dan dalam agama Islam, hendak tak hendak perlu berusaha memujuk mereka dengan cara terbaik. Jika mereka masih tidak merestui juga, dan kita mengambil langkah mengikut kata hati, pasti di masa hadapan hubungan suami isteri kita akan bermasalah. Dan ianya akan berjangkit kepada zuriat keturunan kita selagi mana ibu bapa kita masih marah dan tidak suka.

Bukan apa, saya teringat kata-kata Rasulullah s.a.w. Syurga anak lelaki adalah di bawah ibunya. Suka atau tidak dia mesti menghormati dan patuh kepada ibu mereka selagi mana tidak menyalahi tuntutan agama.

Untuk cerita ini, hero n the family boleh dikatakan taikun dalam perniagaan. Heroinnya pula seoang stuntwoman dan anak yatim piatu. Mereka bertemu dan ter'switch' badan antara satu sama lain. Macam cerit Freaky Friday. So, banyaklah halangan mereka. But at the end, halangan paling utama mereka ialah ibu si hero. Macam2lah yg dibuat untuk menghalang. Tapi si hero n heroin tetap juga nak bersama dan berkahwin tanpa restu ibunya atas dasar cinta yang mendalam. Dan ibunya telah mendoakan depan si hero yg perkahwinan mereka akan bahagia untuk beberapa tahun dan kemudiannya bakal menghadapi masalah. Dia juga cakap, dia hanya akan melayan cucu2nya sahaja tanpa menerima menantu perempuan sehingga mati. Aduhai... kalau kita sebagai seorang Islam mendengar statement ini dari ibu kita sendiri, apakah perasaan kita? Sanggupkah kita mengenepikan segalanya hanya kerana cinta? Boleh pastikankah tindakan kita itu betul dan yang paling penting diredhai Allah dan disukai Rasul?

Dalam drama ni juga turut menyelitkan tentang hubungan gay, bercium pada kadar yg tidak sepatutnya (utk sebuah cerita korea). Hmmm... bab ni saya tak nak ulas lebih lanjut. Kita semua lebih maklum.

So, conclusionnya, drama ni tidak memaparkan kehidupan masyarakat korea secara umumnya. Ianya agak lari lebih kurang 45% daripada realiti. Dan untuk drama ini, saya hanya beri 2.5 bintang sahaja. Still, tidak dapat melawan drama cinta Winter Sonata. Apa-apa pun, itu persepsi dan pendapat saya untuk Secret Garden. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...