Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 30 Disember 2013

Pohon Sahabat Nabi @ The Living Sohabi Tree

Assalammualaikum...

Kali ni saya nak kongsikan 1 artikel menarik yang saya baca dalam majalah Q&A 25 bertajuk 'Sahabat Nabi Masih Hidup?'

Memang menarik artikel ini dan kebanyakan artikel dalam isu kali ini. Ralit jugalah saya membaca sambil tunggu hubby balik kerja (masa tu tunggu kat area surau KLCC).

Kenapa pohon ini dipanggil 'The Living Sohabi Tree?'
Pohon tersebut dikatakan pohon yang pernah menjadi tempat Nabi s.a.w berteduh semasa mengikuti bapa saudaranya Abu Talib keluar berniaga ke negeri Syam. Sohabi Tree membuktikan kekuasaan Allah, hidup subur dan merimbun di tengah-tengah daerah yang kering kontang. Ia tumbuh subur di kawan muka bumi ekstrem di perbanjaran gunung berapi di Negara Jordan. Pada tahun 2010, kerajaan Jordan mewartakan pohon ini sebagai khazanah warisan negara yang diberikan perhatian khas.

Bukan itu sahaja, menurut saudara Muhammad Muqharabin (warga Malaysia yang pernah mendaki Gunung Everet dahulu, dan pernah pergi menziarahi pohon ini bersama krew Eksplorasi Gunung Para Nabi), "daun hijaunya amat lebat beraroma segar seperti kita menghidu udara bumi selepas hujan. Saya memetik bunganya yang sedang berkembang tetapi apabila dipegang bunga itu, ia hancur dan reput sendiri. Dari situ saya faham hikmah Allah yang Maha Hebat iaitu tiada siapa yang boleh membawa pulang benih pokok ini untuk ditanam ditempat lain. Allah pelihara pohon ini & menyelamatkan imam kita daripada memuja -muja pokok ini jika berjaya ditanam di kawasan rumah."

Terdapat juga fakta lain berkaitan pohon ini yang dipercayai telah berusia hampir 3500 tahun & dipercayai ditanam oleh tangan mulia Nabi Allah Ibrahim a.s.  Kini, kawasan ini telah dipagar sebagai usaha kerajaan Jordan memelihara warisan para nabi & rasul. Berhampiran pintu masuk, didirikan sebuah bangunan surau kecil yang boleh menampung 3 orang berjemaah pada suatu masa.

Jika ada antara anda ingin tahu tentang pohon ini dan perkara-perkara lain yang menarik tentang tumbuhan atau haiwan yang mendapat rahmat atau berkongsi kisah dengan Baginda s.a.w., boleh dapatkan majalah di atas ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...