Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 16 Disember 2013

Makaroni Goreng Pedas... Alhamdulillah

Assalammualaikum semua...

Dek kerana saya tinggal sorang aje kat rumah hari ni (ayah mak mertua gi jalan-jalan ke Penang dan tinggal di Cheras jap) & juga gigi saya baru aje baik lepas ditampal sementara sebelum dicabut atau ditampal tetap (depends on the teeth another 2 weeks), makanya rezeki untuk masak hari ni adalah makaroni goreng.

Dah lama saya teringin nak makan makaroni goreng ni. Asyik makan resipi orang masak aje. Nak gak try buat sendiri. Dan Alhamdulillah, Allah izinkan saya masak & try resipi baru ni. Maka, saya godek le resipinya di internet. Dah tau apa yang nak ditambah dan dikurangkan, makanya gunakan apa aje yang ada dalam peti ais. Dannn... Jadikkk... Suka saya.... Sedap di tekak saya.

Jom try resipi ni. Moga anda & keluarga serta rakan pun turut sukakannya.

Bahan-bahan untuk 2 orang makan:
1. Elbow Macaroni. Jika anda makan berdua aje, amiklah  suku dari sukatan.
2. Sebiji bawang merah dipotong dadu
3. 2 ulas bawang putih dicincang halus
4. 1-2 sudu cili giling. Bergantung pada tahap kepedasan anda.
5. 1 sudu sos cili
6. 1 sudu sos tomato
7. 1 sudu sos tiram
8. 2 sudu kicap
9. 2 batang hotdog
10. 1 batang fish cake
11. 1 biji telur
12. 1 batang daun saderi
13. 2-3 batang sawi
14. 3 batang cili padi dipotong kecil
15. 3-4 sudu besar minyak masak
16. Gula & garam secukup rasa

Penyediaan:
1. Rebus macaroni sehingga lembut. Jangan lupa letak dalam 1 sudu kecil minyak zaitun atau minyak sayuran ke dalam air rebusan. Ini bagi mengelak macaroni melekat bila dah lembut nanti.
2. Bila sudah masak, toskan dan letak ke tepi dahulu.
3. Panaskan minyak di dalam kuali. Bila minyak panas, masukkan bawang merah dan putih. Goreng sehingga sedikit garing dan naik bau.
4. Masukkan pula cili giling. Kacau dan tambahkan 1/4 cawan air. Ia bagi memastikan cili dimasak dengan mudah dan tidak hangit.
5. Setelah cili giling mendidih dalam 1-2 minit, tambah sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap. Kacau hingga sebati. Tambahkan sedikit air jika kelihatan agak kering. Tambah gula dan garam secukup rasa.
 6. Kemudian. campakkan potongan hotdog dan fish cake ke dalam kuali. Gaul hingga kelihatan ia separuh masak. Kemudian, pecahkan telur ke sisi adunan yang sedang dimasak. Bila lihat telur sudah agak garing dan hotdog serta fish cake sudah masak, masukkan makaroni, sayur dan cili padi ke dalamnya. Gaul sehingga mesra. Jika kering, tambahkan sedikit air dan kicap. Gaul.
7. Bila kelihatan makaroni sudah mesra dengan semua bahan dan sayurnya juga sudah masak, padamkan api dapur. Hidangkan makaroni goreng pedas anda ke dalam pinggan. Jika suka, boleh tabur bawang goreng di atasnya.

Happy cooking...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...