Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 13 Disember 2013

Jemput-jemput jagung untuk semua...

Assalammualaikum semua...

Saya percaya, most of Malaysian citizen pernah makan jemput-jemput. Tak kiralah jemput-jemput bawang, jemput-jemput bilis, jemput-jemput jagung, jemput-jemput sayur atau apa aje namanya dan campurannya. Dan kali, saya nak kongsikan resipi jemput-jemput jagung sedap yang Alhamdulillah disukai oleh kami sekeluarga serta anak-anak sedara. Percaya atau tidak, jemput-jemput ini, saya buat 2 pinggan dan akhirnya hubby saya yang balik kerja hanya dapat makan 3 ketul aje. 3 ketul aje yang ditinggalkan dek depa untuk hubby saya. Apo nak dikato... sabar ajelah...

Akhirnya, beberapa hari kemudiannya, saya masak lagi dan banyak le yang hubby saya dapat makan... :)
Suka suka suka...

Jom kita try resipi dari mak ngah saya yang sedap, rangup & lembut isinya ini.

Bahan-bahan:
1. 1 tongkol jagung.
2. 1 biji bawang besar.
3. Ikan bilis dalam separuh genggam sahaja.
4. Tepung gandum 2-3 cawan (bergantung pada saiz jagung anda)
5. 1 biji telur
6. 1/2 sudu kecil garam
7. Secubit baking powder. Yang ini jangan banyak tau sebab kalau banyak, minyak akan meresap dalam jemput-jemput.
8. Secubit serbuk kunyit
9. 2-3 cawan air. Yang ini pun bergantung pada adunan. Jika adunan pekat, tambah sedikit air. Jika adunan cair, tambah tepung pula. Pastikan adunan tu tidak terlalu pekat atau cair ya.
10. Minyak untuk menggoreng.

Penyediaan:
1. Campurkan semua bahan kecuali minyak untuk menggoreng tu. Gaul hingga adunan tidak pekat atau cair ya. Sedang sedang gitu. Biarkan dalam 10-15 minit agar bahan-bahan dalam adunan mesra sebentar.
2. Panaskan minyak dalam kuali dan bila minyak sudah panas, masukkan adunan sesudu demi sesudu. Jangan banyak sangat tau takut nanti bila nak terbalikkan agak sukar.
3. Bila adunan sudah nampak keperangan dan masak, angkat dan toskan atas tisu agak minyak dapat disejat.
4. Hidangkan jemput-jemput ini dengan sos cili sahaja atau jika ingin kelainan, boleh cuba letakkan sos cili dengan mayonis atau sos lada hitam dengan mayonis. Pergh! Sure mereka yang makan, rasa nak lagi dan lagi dan lagi... :)

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...