Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 29 September 2013

Roti telur berinti keju & tuna

Salam semua...

Sarapan pagi, sesuatu yang kadang2 memeningkan kepala saya dan keluarga. Apa ya nak makan pagi ni? Kedai tu takde jual makanan ni ke? Asyik nasik lemak aje dan roti canai, takde masakan lain yang best ke kat kedai tu?

Itulah antara soalan2 yang sering saya dan keluarga dok ulang2 cakap untuk waktu pagi. Dan Alhamdulillah, Allah berikan saya idea untuk buat sandwich pula satu hari ini :)

Meh saya kongsikan resipi roti telur berinti keju dan tuna ini dengan anda semua... InsyaAllah sedap dan mengenyangkan.

Bahan2:
1. 4 keping roti putih (saya guna Gardenia dan mungkin anda ada roti lain yg digemari)
2. 2 biji telur
3. 2 keping keju cheddar atau cheesdale
4. 1 tin kecil tuna. Saya guna yang rasa pedas tu. Adakala saya guna yg bermayonis.
5. Sos cili
6. Mayonis
7. Lada sulah
8. Garam
9. Tomato

Cara-caranya:
1. Pecahkan telur ke dalam mangkuk dan letak lada sulah sedikit berserta garam. Pukul telur sehingga kembang.
2. Panaskan kuali leper dengan sedikit minyak.
3. Celup sekeping sekeping roti di dalam telur tadi depan dan belakang dan masak di atas kuali leper. Masak roti depan dan belakang.
4. Selesai memasak roti, susun 4 keping roti tadi di atas pinggan besar. Letakkan setengah sudu kecil sos cili dan mayonis. Ratakan ke atas permukaan roti.
5. Letak tuna pedas bermayonis atau tuna mayonis di atas roti. Ratakannya. Kemudian letakkan sekeping keju di atas tuna tadi. Belahan tomato kemudiannya diletakkan di atas lepisan keju tadi. Jika tidak suka tomato, boleh tukar dengan sayur lain yang anda suka.
6. Tutup lapisan tomato tadi dengan sekeping roti yang sudah disapu sos cili dan mayonis. Potong separuh roti bersegitiga seperti di atas. Dannnn... makan time...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...