Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 5 Ogos 2013

Suka + Tak Suka = Gabungan terbaik dari Allah

Salam semua...
Sebentar tadi saya baru aje membalas beberapa emel pelanggan. Dan ada 1 emel pelanggan yang mencuit hati dan minda saya. Ia tentang pekerjaan saya. Dan jawapan saya pada emel tersebut, "Alhamdulillah, Allah beri saya 'pekerjaan' yang saya suka dari kecil.

'Pekerjaan' ini jika saya imbas kembali segalanya ke belakang, ia bukan mudah. Selepas zaman saya menyambung pengajian peringkat diploma, laluan saya kelihatan lain sedikit. Lain yang saya minta, lain yang ALlah berikan pada saya. Dan di alam pekerjaan sebenar pula, laluannya agar sukar tapi masa itu saya tidak tahu mengapa Allah berikan saya pekerjaan tersebut. Life goes on and I need to face it. Ketika menyambungkan pelajaran sekali lagi, saya diberikan oleh Allah sesuatu yang saya amat tidak suka. Sesuatu yang mengambil masa untuk saya menyesuaikan diri. Kali ini, laluannya memang amat sukar dan mencabar sehingga saya terjatuh & mengambil masa untuk bangun (sehingga ke hari ini pun masih ada sisanya).

Ketika saya memasuki alam perkahwinan, ianya juga out of my imagination. Apa yang cuba dicari dan mahu, Allah tidak beri dengan senang. Ada banyak laluan sukar. Namun, sedikit demi sedikit, Allah berikan saya dan mengajar saya cara terbaik untuk menggapai impian lama. Pada masa itu, apa yang ada sekarang, memang tidak terduga. Tetapi, dengan cara itu, ia mendekatkan saya kembali kepadaNYA. Dia memberikan saya sesuatu yaang saya suka pada awalnya dan kemudian memberikan sesuatu yang saya tidak suka pada kemudiannya. Dan gabungan suka + tidak suka itu rupanya memberi impak yang diluar jangkaan.

Allah knows what best for His servant.
"…dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya". (Surah Al-Baqarah ayat 216.)

Alhamdulillah, meskipun masih bertatih dan cuba belajar menerima, saya sentiasa berharap agar Allah sentiasa membantu saya memperbaiki diri dan belajar menerima. Gabungan dari pemberian kasih sayang dan takdir Allah ini, telah memberikan saya hasil yang halal, pekerjaan yang baik dan dalam masa yang sama berkongsi sesuatu dengan orang lain. Moga impian saya dan suami untuk masa hadapan tercapai. Dengan cara bagaimana, pastinya itu rahsia dari Dia...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...