Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 13 Ogos 2013

Selamat Hari Raya & 4 bintang untuk Digital Fortress


Selamat Hari Raya semua...
Alhamdulillah, kita semua dah selesai tanggungjawab dengan Allah dalam menunaikan rukun Islam ke-3 & ke-4 (zakat tu ya). Raya kali ini agak panjang kerana jatuh pada hari Khamis. 4 hari jugalah pekerja semua bercuti panjang. Untuk saya pula, adalah dalam 6 hari bercuti. Itupun adalah yang dah sent emel hari raya ketiga. Tapi, jawab kemudianlah ya. Mood raya on the go lagi sekarang ni. :)

Tiap kali cuti lama sikit dah tentulah time ni saya curi2 masa nak mengkhatamkan beberapa buku yang dibeli. Dan buku pertama yang habis dibaca kali ni adalah buku Digital Fortress oleh Dan Brown. Buku ni saya beri 4 bintang. Ok le tu kan. Banyak bintangnya. Kalau tak best memang saya tak kongsi dalam blog ni.

Buku ni saya beli time Pesta Buku Popular kat KLCC Convention sebelum raya hari tu. Ada 2 lagi buku saya beli time tu. Itu pun tunggu masa nak baca. Tapi Inferno, tunggu dia buat soft cover. Masih sayang lagi duit ni nak keluarkan RM65 untuk buku hard cover tu. :)

Buku DF (Digital Fotress) ni, pada awalnya mengisahkan tentang sepasang kekasih yang sepatutnya ber'dating' di satu tempat. Entah macam mana, tunang dia ni call. Kata yang dia ada hal penting sangat dan terpaksa terbang waktu itu juga. Cik kak ni frust le. Tapi tengah dia tunggu tunangnya call bila dah touch down, alih-alih bos besar dia pulak call. Kata ada perkara penting dah berlaku. Terpaksalah dia datang ke ofis time hari Sabtu tu (cuti waktu tu, so paham2 ajelah tahap kemalasan nak ke ofis). :)

Dan bila dah jumpa big boss, rupanya mereka berhadapan dengan satu masalah besar. Iaitu mereka dapat detect 1 kod rahsia yang mana mesin rahsia mereka TRANSLTR tak dapat nak terjemahkan. Unbreakable. Rupa-rupanya, kod rahsia tu disebarkan oleh ex-worker NSA yang tak suka dengan apa yang dilakukan oleh mereka terhadap orang awam iaitu mampu membaca dan memintas semua emel tanpa pengetahuan pemilik emel sendiri. Kiranya privasi kita dah takde.

Pada awalnya Ensei Tankado ni, blackmail lah big boss ni (Strathmore) agar beritahu kewujudan mesin tersebut kepada dunia. Bila big boss tak mahu, apa lagi, diapun mulalah melancarkan Digital Fortress. Bila TRANSLTR baca kod ni, dia tak boleh decrypt maksud kod tu. Selalunya TRANSLTR just ambil masa 3-6 minit sahaja untuk pecahkan kod rahsia tapi kali ini selepas 15 jam, masih tak dapat lagi pecahkan. Kiranya kod ni memang hebatlah.

So, start dari situlah si Susan (heroin) & David Becker (hero) ni dan pekerja NSA bertungkus-lumus nak settlekan masalah yang melibatkan pertahanan ketenteraan perkomputeran US dan segala macam rahsia yang ada dalam databank.

Untuk lebih mengetahui akan thrillernya kisah ini, silalah beli buku ini ataupun pinjam dengan kengkawan ataupun sewa kat kedai buku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...