Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 26 Ogos 2013

Malaysia murah & kaya...


Assalammualaikum pembaca di blog ni.

Jika lihat kepada tajuk blog kali ini, pasti ada tertanya-tanya betulkah Malaysia ni murah dan kaya? Harga barang, jangan ceritalah, selalunya naik bila harga minyak naik. Tahap ekonomi Malaysia, kadang naik kadang turun. Memang tak menentu. Tang kaya, kaya apa Malaysia ni?

Sebenarnya, persepsi Malaysia ini bukan daripada pandangan mata saya tapi pada pandangan mata kasar seorang 'Pembantu Rumah Indonesia' yang membantu mama saya baru-baru ini. Kami sempat juga berbual bila ada masa terluang ketika tetamu tidak ramai masa open house baru ini.

Entah bagaimana, tiba-tiba dia berkata tentang sesuatu yang menyentak minda saya. Ini antara perbualan kami:
Pembantu rumah: Orang Malaysia ni murah dan kaya ya kak.
Saya: Kenapa kata macam tu?
Pembantu rumah: Di sini perempuan senang dapat kerja. Lelaki pun sama juga. Orang pun tak berapa kedekut.
Saya: Di sini mmg perempuan dan lelaki boleh dikategori mudah dpt kerja cuma rajin atau tidak. Malu atau tidak mahu. Tapi tentang kedekut tu, lain orang lain pengalamannya.
Pembantu rumah: Saya di Indonesia dulu kerja jual rumput aje kak.
Saya: Apa? (dlm hati dah musykil. Kerja apa pulak tu).
Pembantu rumah: Saya jual rumput untuk beri lembu makan.
Saya: Oklah tu. Bulan2 mesti dapat gaji juga. Cuma tak banyaklah kan...
Pembantu rumah: Gajinya hanya dapat bila lembu yg diberi makan sudah besar dan blh dijual. Kadang 2-3 tahun baru dapat gajinya.
Saya: Erk! Habis tu, selagi tak jual, tak dpt hasillah ya?
Pembantu rumah: Ia kak. Tiada gaji.

Aduhai... memang terdiam sebentar saya bila mendengar jawapannya. Bagaimana mereka ini survive dalam hidup? Bagaimana pula dengan kaum lelaki mereka? Mereka kerja apa? Apa yang mereka makan setiap hari? Dan macam2 lagi persoalan yang mengasak minda saya.

Satu lagi perbualan antara kami yang membuatkan saya lagi rasa lain macam:
Pembantu rumah: Bila bekerja di Malaysia ni, baru saya dapat minum milo, teh, kopi dan minuman lain. 
Saya: Ooo... kiranya masa di sana, minum air kosong sahajalah ya?
Pembantu rumah: Ia kak. Kami tidak mampu untuk beli semua itu. 

Aduhhh... lagi saya rasa beruntungnya saya lahir di dunia ini. Punya ibu dan ayah yang mampu menyekolahkan saya, dapat minum & makan pelbagai jenis makan dari kecil hingga dewasa, mampu tukar pakaian hari raya setiap tahun meskipun sepasang sahaja dan mampu memiliki apa yang tidak dimiliki oleh pembantu rumah tadi. Tidak dapat saya bayangkan diri saya jika berada di tempatnya. Terpaksa ke negara orang merantau demi mencari rezeki yang halal demi membantu keluarga di sana. Berkali-kali juga dia ucapkan terima kasih kepada mama saya ketika mama bekalkan dia banyak makanan lebihan open house dan upah kepadanya. 

Bagi kita, upah sebanyak RM70 itu apalah sangat untuk kerja setengah hari. Tapi, bagi pembantu rumah Indonesia itu, ia sudah amat besar dan tak ternilai harganya untuk dia meneruskan kelangsungan hidup di Malaysia dan menyimpan untuk keluarganya.
Moga Allah sentiasa melindungi dia & keluarga walau di mana pun dia pergi selepas ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...