Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 13 Ogos 2009

Puding Roti 1st time

Tengah saya godek-godek internet 2 hari lepas, tiba-tiba saya terjumpa satu web resepi masakan. Macam-macam masakan ada. Pelbagai jenis nasi, mee, telur, ayam, dessert, minuman, snack dan western boleh didapati di website ni. Saya pun apa lagi, godek le resepi apa yang patut.

Tengah saya mengklik pelbagai jenis menu, satu menu ni menambat hati saya untuk mencubanya. Ya, puding roti. Dah lama saya teringin nak buat makanan ni cuma tak berkesempatan dan bahan-bahan dalam buku yang saya beli tu macam banyak sangat (lecehlah pulak rasanya). Tapi kali ni, bahan-bahan puding roti ni sikit dan kelihatan simple. Apa lagi, saya pun terus copy paste le kat dalam komputer.

Bahan-bahan untuk buat puding roti.

1. 4 keping roti disapu mentega
2. 450ml susu segar
3. 3 biji telur
4. 25gm gula
5. 1 sudu besar tepung kastard

Cara-cara membuatnya:

1. Potong kulit roti. Kemudian sapukan mentega di atas roti.
2. Susun di dalam loyang.
3. Panaskan susu di atas api (jangan sampai mendidih).
4. Pukul telur dan gula sampai kembang dan masukkan susu yang telah dipanaskan.
5. Masukkan tepung kastard dan kacau hingga sebati.
6. Tuang campuran atas susunan roti. Biarkan selama 15 minit supaya roti kembang.
7. Bakar hingga 20-30 minit pada suhu 180. Kemudian sejukkan.
Tada... Inilah dia hasil puding roti saya. Baunya, menusuk sedap ke rongga hidung.
Well, sape-sape nak try, boleh try. Kalau nak mencuba pelbagai lagi jenis resepi, lawat aje laman web http://www.myresipi.com/. Macam-macam ada. Mesti rasa teruja nak mencuba.

2 ulasan:

  1. try eriey jgn tak try. suami, ayah mertua dan anak2 saudara saya pun suka. laju aje tangan ke piring

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...