Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 23 Jun 2016

Kunafa, dessert dari Timur Tengah

Assalammualaikum & Salam Sejahtera semua.

My 1st attempt in making kunafa. Alhamdulillah.

Resipi yang diambil dari buku 'Di Sebalik Niqab' oleh Puan Roza Roslan.
Masa mula2 tengok resipi ni dalam buku, saya tengok menarik tapi mana nak cari doh ni ya. Lepas tu bila adik saya balik dari umrah, dia & suami kata makanan ni depa dah cuba dan sedap. Dan last 2 weeks, nampak pula di FB Prof Kamil, anaknya masak special untuk ayahnya.

Itu yang tetiba angin nak cuba jugak datang. So, bila balik Ampang, kami ke kedai Berkat Madinah. Siap bawak buku ni masuk kedai lagi untuk cari bahannya. Selamba aje akak tanya customer kat situ bahan yang dimaksudkan. Itu belum lagi akak tanya kat staf situ dan juga chef dia. Nasib baik chefnya ramah dan betul-betul membantu. Punyalah banyak dia bagi tips jika bahan double cream tu takde. 

 Bahan-bahan membuat Kunafa. Doh Kunafa tu macam bihun sikit tapi bukan bihun tau sebab bila dilerai-leraikan sebelum taruk mentega cair, ianya memang mudah dicarik-carik. Tidak seperti bihun yang liat.


Alhamdulillah ada juga bahan yang jumpa & hopefully rezeki penulis buku juga sebab staf pekedai ambil gambar buku ni untuk rujukan. Untuk rujukan masakan dia atau rujukan nak promo ke bos dia, siapa tahu...

If ada kengkawan/ahli keluarga nak try buat, really suggested. Sedap & jika anda suka keju, memang anda patut cuba. Anak saudara saya yang 10 bulan pun sedap aje makan inti kunafa yang lembut tu.

p/s: untuk krim bahagian tengah tu, saya campurkan susu, cream cheese & mozzarella. Idea dari chef berkat madinah bila saya x jumpa double cream.


3 ulasan:

  1. mana nak beli y macam bihun tu kat malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh cari di kedai2 jualan timur tengah macam Berkat Madinah. Selalunya ia akan letak di tempat sejuk beku.

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...