Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 19 Jun 2016

Mahar Cinta Cinderella best & 4 1/2 bintang

Assalammualaikum & Salam Sejahtera blogger.

Saya nak kongsikan 1 lagi novel menarik yang saya berikan 4 1/2 bintang.
Anda mesti ingat novel ini mesti ada kaitan kisah cinta ala-ala Cinderella. Nope. Tidak. Nehi.

Kisah dalam buku ini totally different. Kisah yang mana 'Cinderella' nya adalah lelaki. Pertemuan pertama antara Nur Sayang & Dr. Andrew berlangsung ketika doktor cina itu cuba menyelamatkan Nur Sayang daripada diragut. Dia menggunakan kedua2 belah kasutnya untuk 'menghantar balingan' kepada peragut & ianya berjaya.

Dari situ, bermulalah perkenalan antara jururawat pelatih & doktornya. Perhubungan mereka yang adakala baik dan adakala menyakitkan hati berlaku. Namun, bila mana Dr. Andrew mula mempermainkan Nur Sayang dengan menyatakannya 'Islam Celup' kerana insiden Nur Sayang tidak memahami bacaan di dalam solat dan tajwid yang betul secara tidak langsung mengingatkan saya pada diri saya juga pada satu waktu dulu (itu kelemahan yg mmg cuba diperbaiki sehingga sekarang untuk menjadi hambaNya yang tunduk patuh).

Dan cara bagaimana Nur Sayang mula belajar memperbaiki diri kerana tidak mahu dipandang rendah & aib menyebabkan secara tidak langsung menarik minat doktor tersebut untuk belajar bersama-sama. Perkongsian ilmu & kisah yang ada di dalam Al-Quran terjemahan yang dimiliki masing-masing membuatkan pembaca secara tidak langsung mengingati kembali ayat-ayat penting di dalam Al-Quran. Ya, Al-Quran bukan setakat dibaca tetapi ia perlu disusuli dengan memahami maksud ayat, kisah tersirat dan asbabun nuzul ayat tersebut yang diturunkan pada Baginda s.a.w sebagai peringatan dari Allah kepada semua manusia.

Namun, lamaran perkahwinan yang dibuat oleh Dr. Andrew tidak disambut oleh Nur Sayang atas beberapa faktor sebaik Dr. Andrew menjadi Dr. Ehsan. Maka bermulalah mereka berdua mencari sesuatu dalam memperbaiki kehidupan sehinggalah Dr. Andrew menjadi petugas perubatan di Palestin & Nur Sayang diberikan petunjuk oleh Allah selepas pemergian Dr. Andrew.

Di sini saya selitkan beberapa mukasurat di dalam novel ini untuk bacaan anda bahawa Kebanyakan pegangan Islam kita adalah lemah, betapa indahnya syurga & betapa ngerinya neraka. Buat anda wanita yang menyusukan anak & suka menyakiti hati suami, berhati-hatilah dengan apa yang diperlihatkan kepada Rasulullah s.a.w ketika diisrak mikrajkan.
Moga kita semua dilindungi Allah dalam pelbagai perkara...

Adakah kita benar-benar faham maksud di sebalik lafaz di dalam solat kita?

Bau Kasturi... Ia memang wangi...

Saya ingin masuk ke syurga Allah. Moga kita semua diberikan keizinan dan peluang olehNya...

Moga dijauhkan kita semua dari seksaan api neraka. Tidak termampu rasanya hendak menghadapi seksaan ini.

Happy reading

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...