Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 31 Julai 2013

5 bintang untuk kembara 'Di Mana Bumi Dipijak'


Assalammualaikum semua...
Petang-petang sambil tunggu waktu berbuka ni, saya nak maklumkan yg 1 lagi buku telah mencapai tahap 5 bintang melalui pembacaan saya. Buku ini dah lama dibeli cuma masa untuk membaca tu 'kureng' mengizinkan. Jangan katakan kerja, buku lain yang dibeli pun tunggu masa untuk dibaca (punyalah banyak stok, bacanya aje yg blm sempat lagi. hehehe...)

Buku ini mengisahkan tentang kembara penulis merantau ke banyak tempat di dunia. Antaranya seperti Turki, Bosnia Herzgovina, Makkah dan Madinah, Syria, daerah-daerah di negara China, Thailand, Australia dan Bangladesh. Cara penceritaan dalam buku ini membuatkan saya berasa seperti dapat merasai sendiri keunikan dan kecantikan tempat yang dilawati. Bukan itu sahaja, saya seolah-olah turut dapat merasa kemesraan penduduk tempatan yang ditemui oleh penulis. Senyuman mereka, tutur kata mereka, tingkah mereka, tanpa sedar telah membuat saya tersenyum dan berasa teruja untuk bertemu mereka. Nak tahu kenapa saya senyum & teruja? Buku ini turut menyelitkan sekali wajah penduduk tempatan yang ditemui penulis dan gambar-gambar tempat-tempat yang dilawati atau ziarah. Saya rasa seolah-olah saya dah melancong ke semua tempat melalui buku ini.

Perkongsian kisah penulis ini telah turut sama membuka minda saya tentang beberapa perkara. Salah satunya tentang ilmu. Menurut penulis, "Ilmu itu rahmat & jahil itu tanda keruntuhan. Setiap orang Islam yang baik akan sentiasa berusaha meningkatkan ilmu pengetahuannya terutama ilmu-ilmu yang membantu mendekatkan mereka kepada rahmat & kasih sayang Allah."Aduhai... rasanya tentang ilmu agama, saya memang tidak sebagus mereka yang belajar di sekolah agama atau memang dididik dengan pendidikan agama yang terbaik. Namun, semakin saya meningkat dewasa, Alhamdulillah, Allah tunjukkan saya beberapa perkara yang perlu saya perbaiki dan bertemu dengan orang yang dapat membantu saya menuju kepadaNya dan Baginda Rasul s.a.w. Moga Allah sentiasa melorong saya dan memberi saya kekuatan.

Saya bersetuju dengan penulis di akhir buku ini. Kembara akan mendekatkan diri seseorang bukan sahaja kepada dirinya sendiri bahkan kepada alam sekeliling dan yang paling penting sekali kepada Allah. Di sini, konsep tawakal atau berserah diri sepenuhnya kepada Allah amat penting. Hanya Dia tempat bergantung di kala kita susah atau terkapai-kapai.

Untuk saya huraikan buku ini dengan lebih terperinci, rasanya tidak adil. Hilanglah 'surprise'nya. Namun, dalam banyak-banyak tempat yang dilawati penulis, 3 tempat yang saya suka pemandangan ciptaan Allah yang diselitnya. Pertamanya, sudah tentu Masjidil Haram & Masjid Nabi, keduanya di Mae Long di utara Thailand dan juga Bagdad Cafe di Syria (tapi rasanya mana mungkin saya dapat ke sini pada waktu pergolakan ini. Tempat itu pastu sudah hancur dibuat oleh askar Assad).

So, people out there, atau mereka yang suka mengembara, saya amat-amat sarankan untuk anda membaca buku ini. Bukan sahaja bagus untuk perkongsian ilmu tentang tempat-tempat tersebut tetapi ianya lebih dari itu. Meh saya kongsikan a few pictures yang saya ambil dari 'pakcik google' antara tempat yang dilawati oleh penulis.

Bosnia Herzagovina

Selat Bosphorus, Turki

Pemandangan dari Bagdad Cafe, Syria

Mae Salong, Thailand

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...