Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 3 September 2016

Kenapa Al-Quran menjadi Mukjizat Terhebat Rasulullah s.a.w

Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Pagi tadi, Allah izinkan saya membaca sedikit tentang kitab Al-Azhar yang dibeli suami awal tahun ini. Mulanya ingat nak ambil buku lain tapi entah kenapa mata dan tangan teralih kepada kitab Al-Azhar tulisan HAMKA di sebelahnya.

Alhamdulillah, rupanya ada ilmu dan jawapan yang ingin Allah beritahu saya hari ini. Persoalan tentang kenapa Al-Quran menjadi mukjizat TERHEBAT bagi Rasulullah s.a.w berbanding mukjizat-mukjizat lain yang ada pada Baginda. Semua orang sedia maklum, antara mukjizat Baginda yang terbesar adalah seperti membelah bulan yang mana ianya disaksikan oleh penduduk kafir Quraisy, Baginda melalui perjalanan Israk & Mikraj yang tidak pernah ada manusia pun yang mampu sampai ke Sidratul Muthaha serta keluarnya air dari celah-celah jari Baginda yang mampu memberikan minuman dan wuduk kepada para tentera Islam yang sedang berjuang.

Dan ini rupanya jawapan kepada persoalan yang sesekali muncul di minda saya dan mungkin juga orang lain. Anda bacalah artikel yang dikongsikan oleh HAMKA ini dan anda akan tahu apa sebabnya...



Ini naskhah buku yang dimaksudkan. Jika ada baca Kata Pengantar yang ditulis oleh HAMKA sendiri kepada ahli keluarganya, Subhanallah, sungguh puitis dan menusuk. Kata-kata yang indah ini hanya mampu ditulis oleh mereka yang di dalam hatinya punya kelembutan namun keras dalam mempertahankan hak Allah.

Moga usaha dan ilmu yang dikongsikan oleh HAMKA memperolehi manfaat buat semua lebih-lebih lagi saham akhirat buatnya di sana. Amin.

2 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...