Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 21 Julai 2014

Puding soya buah-buahan

Assalammualaikum,

Saya jumpa resipi ni dalam blog juicycafe. Nampak macam sedap dan menyelerakan aje. Apa lagi, saya pun try lah sempena buka puasa kali ini. Jom saya kongsikan resipinya.

Bahan-bahan:
1 liter air soya kotak
20 gm agar-agar tali (potong kecil)
100 gm gula kastor
1 sdk perasa vanila
1 helai daun pandan
1 sdk tepung arrow root @ tepung jagung - gaul dengan sedikit air
6-7 biji buah rambutan (dek kerana musim rambutan kat kampung ayah saya, saya rembat aje apa ada kat dapur tu)
1 tin buah-buahan cocktail
Daun pudina - hiasan


Penyediaan:
1. Sediakan bekas tupperware dan beberapa bekas transparent yang kecil & sesuai.
2. Susun dan ratakan buah-buahan campuran di dalam bekas. Potong isi rambutan tu dari bijinya. Ketepikan seketika.


3. Dalam periuk besar satukan air soya, agar-agar, gula, vanilla dan daun pandan. Panaskan ia dengan api sederhana. Gaul sehingga sebati dan agar-agar larut atau separuh larut.
4. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau. Biarkan ia mendidih sebentar dan tutup api. Ada sesetengah agar-agar memang sukar nak larut, maka biarkan aje.
5. Tapiskan adunan tadi agar agar-agar yang tidak larut dapat diasingkan. Kemudian, tuang dalam bekas berisi buah-buahan tadi. Hiaskan dengan daun pudina di atasnya.

 

Happy cooking...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...