Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 25 November 2011

Roti John In Da Hous


Roti john oh roti john, akhirnya dapat jugak aku membuat kau. kih kih kih...

Mana taknya, selalu beli aje kat pasar malam. Nah, kali ni, bila anak2 sedara cuti, saya surf le web masak2 kesukaan saya tiffinbiru. Godek punya godek, terjumpalah a few recipe yg rasa2nya sesuai dengan keadaan saya yg tidak berapa pandai memasak ni, hehehe... Hopefully anak2 sedara saya suka walaupun terpaksa bagi sikit aje. Pak Su come first yer... :)

Jom saya kongsikan resipi roti john encik mat gebu ni yg telah di'godek' sikit oleh saya.

Bahan2nya:
1. Daging Cincang (guna brand Ramlee). Ikut sukalah nak taruk daging lembu or ayam
2. 1 Bawang besar potong dadu
3. 2 ulas bawang putih dicincang
4. 1 sudu teh rempah kari daging
5. 2 pokok daun kuchai (itu aje yg ada dlm peti ais). Tapi kalau ikut encik mat, daun bawang n daun sup.
6. 1/2 camca besar lada hitam
7. 2 buku roti perancis (blh beli kat pasaraya. Roti biasa yg macam kat pasar malam pun on aje).
8. 4 biji telur (oleh kerana saya masak 2 roti perancis, saya pakai 4 lah).
9. Daun salad, tomato dan timun.
10. Sos ikut kegemaran sendiri dan mayonis.

Cara-caranya:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih harum, masukkan rempah kari dan kacau rata. Masukkan daging cincang dan gaul hingga sebati. Daging tu suka hatilah nak taruk banyak atau sikit ya. Tuang sedikit air jika perlu. Taruk garam ikut rasa.
2. Masukkan serbuk lada hitam dan kacau. Masak hingga kering. Matikan api dan masuk hirisan daun kuchai dan kemudian gaul rata. Biar sejuk. Masukkan telur dan gaul hingga mesra (ala2 macam abg roti john kat pasar malam tu buat).
3. Panaskan kuali leper dan lenser dengan sedikit minyak. Tuang 1/2 bahagian no.2, ratakan sedikit. Bila kelihatan hampir masak, letak roti yang telah dibelah, menutupi bancuhan telur tadi. Tekan2 sedikit dan biar hingga masak.
4. Berhati2 terbalikkan dan biar bahagian roti sedikit perang. Bila ok, boleh angkat. Hias dengan hirisan kobis, salad, timun dan tomato. Tuang sos kegemaran dan mayonis sebelum dihidangkan.

SELAMAT MENCUBA... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...