Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 26 Ogos 2010

Mari cuba tauhu sumbat


Tada! Hari ni saya nak kongsikan satu resipi yang memang disukai oleh saya dan keluarga. Tauhu sumbat. Dari saya, hubby, anak sedara, bapak sedara sampailah ke atuk, semuanya suka tauhu sumbat ni. Jom saya kongsikan resipi mak mertua saya.

Bahan2nya:
1. Tauhu (Ikut sukalah nak berapa. Kalau ramai, beli banyak)
2. Cili kering (dalam 20 ke 25 helai)
3. Bawang besar 1 biji
4. Bawang putih (5 ke 7 biji)
5. Kacang tanah (400gm ke 500gm. Kalau suka kuah kacangnya, beli le dlm sekilo)
6. Garam
7. Gula
8. Air suam

Mula-mula goreng tauhu anda. Jangan potong dulu. Lepas tu, goreng cili kering. Jangan sampai hangusnya. Selepas itu, cili kering tersebut dikisar sekali dengan bawang besar dan kecil. Taruk garam sedikit dan gula sesudu besar.

Kacang tanah pun mestilah digoreng. Rasa-rasa dah asyik meletup aje kacang-kacang tu, angkatnya. Tak pun bila nampak macam dah garing dalam 5 minit, dah boleh angkat. Kalau anda rajin, bolehlah tumbuk kacang-kacang tu. Tapi kalau rasa rajin sikit aje, tumbuk separuh, kisar separuh (jangan lupa taruk air sikit tau masa kisar. agar kacang lembut sikit). Macam yang saya buat. Hehehehe...

Pabila dah siap kisar semua kacang, campurkan kacang tersebut dengan bahan-bahan cili kering dan lain-lain tadi. Taruk air suam jika kelihatan agak pekat.

Untuk isi tauhu, celur taugeh dan racik timun halus-halus. Tauhu pula dipotong tiga segi dan potong sedikit bahagian dalamnya. Dan apa lagi, sumbatlah tahu tu dengan timun dan taugeh yang telah digaul. Dan Tada! Dah siap.


Hah! Si makcik ni mesti nak interframe sekali bila nampak saya dok sibuk amik gambar. Memang pantang nampak kamera. Ade aje gaya tunjuk lesung pipitnya tu.

Anyway, selamat mecuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...