Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 18 Ogos 2010

Kesihatan bermula daripada Kebersihan. Betulll...

Kali ni saya nak kongsikan something yang memang selalu kita terlepas pandang, tak tahu or take for granted. Jom kita perbaiki diri kita dengan mengikut sunah Rasulullah s.a.w.

Kebersihan adalah perkara yang amat dituntut dalam agama sebagaimana hadis Nabi yang bermaksud, "Kebersihan itu separuh daripada Iman" (Direkodkan oleh Muslim). Al-Quran juga turut menekankan soal kebersihan dalam surah al-Muddatsir: 4-5 yang bermaksud, "Dan pakaianmu, bersihkanlah. Dan segala kejahatan, tinggalkanlah." Oleh itu terdapat beberapa jadual sunah Rasulullah s.a.w. yang dilakukan secara berkala bagi menjaga kebersihan diri. Antaranya:
  1. Membersihkan tangan selepas bangun tidur: Menurut Rasulullah: "Apabila terjaga salah seorang antara kamu daripada tidurnya maka janganlah memasukkan tangannya ke dalam bekas makanan sehingga dia membasuhnya tiga kali kerana dia tidak tahu di mana tangannya terletak (ketika tidur)" (Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)
  2. Membersihkan rongga hidung selepas bangun tidur: Menurut Rasulullah: "Apabila terjaga salah seorang antara kamu daripada tidurnya maka perlu dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembuskannya tiga kali kerana sesungguhnya syaitan bermalam di rongga hidungnya." (Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)
  3. Mandi dan membersihkan rambut: Menurut Rasulullah: "Hak Allah atas seorang muslim bahawa dia mesti mandi pada setiap tujuh hari sekali dia mesti membersihkan kepala dan rambutnya." (Direkodkan oleh Muslim)
  4. Menjaga bekas air: Menurut Rasulullah: "Tutuplah bekas makanan dan tutuplah bekas air minuman." (Direkodkan oleh Muslim)
  5. Cungkil gigi atau bersiwak selepas makan: "Bersihkanlah sisa-sisa makanan di antara celah-celah gigi kerana amalan itu termasuk kebersihan dan kebersihan itu membawa kepada iman, sedang iman itu bersama pemiliknya masuk syurga." (Direkodkan oleh Tabrani)
  6. Potong kuku, kemaskan misai dan mencukur bulu: Hadis daripada Anas bin Malik: "Ditentukan waktu bagi tempoh mencukur misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan ari-ari iaitu kiranya tidak kami biarkan lebih daripada 40 malam." (Direkodkan oleh Ahmad, Tirmidzi, An-Nasa'i dan Abu Daud)
Sumber rujukan: Mohamed Sulaiman & Aizuddinur Zakaria, 2010. Jejak Bisnes Rasulullah. Batu Caves, Selangor. PTS Professional Publishing Sdn Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...