Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 13 September 2013

Kentang Bakar: Test resipi baru


Alhamdulillah, akhirnya dapat juga saya mencuba memasak resipi kentang bakar ini. Dah lama teringin. Dan Alhamdulillah, dalam buku Puan Roza Roslan, Aroma Antara Benua ada terselit resipi ini. Bestttt...

1st time saya makan baked potato atau kentang bakar ini masa saya beli di pasar malam di Bangi. 2-3 tahun dululah. Masa tengok orang tu jual, saya macam tertarik sebab ada macam2 rasa. Belilah seketul untuk rasa diri sendiri n hubby. Ok juga rasanya dan bercadang nak try le masak nanti. Dan sudahnya, after a few years, barulah Allah izinkan... :)

Dan Alhamdulillah, rupa-rupanya, kentang bakar ini disukai juga oleh anak2 sedara hubby saya yang kecik. Ingatkan nak beri seketul sorang, Rupanya depa boleh makan 2 ketul setengah sorang (yg seketul tu, depa kongsi). Tu ada potensi lain kali depa request tu...

Jom saya kongsikan resipinya yang di ambil dari buku Aroma Antara Benua (I really suggest kepada anda yang baru belajar memasak atau intermediate macam saya dapatkan buku ni. Memang menarik).


Bahan2 masakan untuk 5 orang makan (kalau ramai, tambahlah bahan ikut kesesuaian):
1. 5 biji kentang bersaiz besar (russet)
2. 1 sudu minyak masak / minyak zaitun
3. Garam & serbuk lada putih secukupnya
4. Kerajang aluminium (saya guna Diamond yg kotak kecil)

Bahan2 Isi topping kentang:
1. 5 sudu kecil mentega
2. 3 sudu sos bolognese / daging cincang
3. Parutan keju cheddar / mozarella
4. 3 sudu besar jagung manis
5. 1 tin tuna bermayonis
6. Sos lada hitam (saya guna jenama Puteri)

Penyediaan:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 190C/375F. Sementara itu, cuci kentang bersih-bersih dan lubangkan sekelilingnya dengan garpu. Saya sarankan lubang banyak sedikit agar kentang cepat empuk isi dalamnya.
2. Sapu setiap biji kentang dengan minyak masak/zaitun dan garam. Kemudian bungkus dengan kerajang aluminum setiap satu secara berasingan. Masukkan ke dalam bekas tahan ketuhar dan bakar selama 45 minit atau sehingga kentang empuk.
3. Jika menggunakan ketuhar gelombang mikro, gunakan suhu kuasa tinggi selama 5-10 minit tanpa membungkus kentang dengan kerajang aluminium. Sesetengah ketuhar telah menyediakan set menu untuk kentang bakar.
4. Apabila kentang telah empuk, keluarkan dan belah dua tetapi tidak putus. Gemburkan isi kentang dengan menggunakan garfu. Taburkan sedikit garam, lada putih dan suku sudu kecil mentega setiap satu. Gemburkan rata-rata.
5. Kemudian, masukkan ke dalam setiap biji kentang, isi topping yang berlainan. Oleh kerana keluarga saya suka daging black pepper, maka, saya goreng daging cincang dan campurkan sos lada hitam.
6. Bagi topping berisi keju cheddar, masukkan semula ke dalam ketuhar gelombang mikro selama 1-2 minit untuk mencairkannya.
7. Hidangkan ketika masih panas.

HAPPY COOKING UNTUK KELUARGA & ORANG TERSAYANG... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...