Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 15 Jun 2015

Chocolate Ganache / Sos Coklat

Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Semalam saya buat kek coklat. Saje je buat. Teringin nak makan. Adunan untuk kek tu, saya beli yang instant aje di kedai bakeri. RM untuk 1 pek 1 kg.

Dan kali ni, saya nak kongsikan cara-cara membuat chocolate ganache atau sos coklat yang kita buat untuk topping atas kek tu. InsyaAllah, sos coklat ini bukan sahaja boleh letak atas kek coklat tapi boleh drizzle atas donat atau kek cawan, buat air coklat ais atau panas dan lain-lain yang anda rasa nak letakkannya.

Bahan-bahan:
1. 180gm cokelat bar atau chocolate chip (mana-mana yang ada dalam stok anda)
2. 150gm Whipping krim atau heavy cream atau buttermilk (mana-mana yang ada jual kat kedai/pasaraya berhampiran anda).

Penyediaan.
1. Sediakan 1 periuk yang berisi 1/2 isi air kosong dalam periuk tersebut dan sediakan 1 periuk kecil atau bekas kecil yang boleh letak di atas periuk tersebut. Contohnya macam dalam di bawah. Ini dinamakan kaedah double boiling. Kaedah double boiling ini digunakan untuk memastikan coklat yang dicairkan masak dengan senang, tidak hangit dan tekstur coklat tak rosak.


2. Jika anda guna coklat bar, pecahkan/potong kecil-kecil. Ia bagi mempercepatkan coklat cair. Bila air sudah mendidih, letakkan coklat yang dipotong tadi atau coklat chip ke atas bekas di bahagian atas periuk. Kacau sehingga coklat cair.
3. Kemudian masukkan whipping krim/heavy krim/buttermilk ke dalam coklat tadi. Kacau sehingga sekata. Jika anda rasa coklat cair itu kurang sosnya, boleh tambah whipping krim itu lagi (kot lah kek anda besar & tinggi).
4. Tutup api dapur dan biarkan dalam seminit untuk coklat sejuk dan kemudian tuang sedikit demi sedikit dan ratakan ke atas kek. Untuk topping extra yang menarik, boleh taruk cip coklat, chocolate rice, buah-buahan atau kekacang.

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...