Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 7 Ogos 2018

Ayam panggang dengan cuka balsamic / roasted chicken with balsamic vinegar & burger ayam panggang


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Ayam panggang ni special sebab perap dengan balsamic vinegar.
Cuka balsamic ni selalu saya tengok chef-chef di Food Network guna. Mula-mula meraban gak mencarinya. Memang tak jumpa langsung & ada pun, jenis haram.

Dan rezeki saya, tengah-tengah nak bayar buku kat Al-Hidayah, ternampak botol hitam dok display kat area tempat diskaun makanan. Tengok le kejap. Dan hati terus teruja bila tengok perkataan balsamic vinegar. So, apa lagi, saya beli le sebotol. Depa tengah promosi, lagilah jimat :)

Ini balsamic vinegar yang dibeli. Pueh hati berjumpa idaman hati :)

Untuk ayam panggang ni, anda boleh makan begitu sahaja, boleh masukkan dalam salad ataupun buat burger ayam panggang. Inilah yang saya buat bila encik hubby rajin memasak burger.

Quite an easy recipe.
Perap segala bahan sekurangnya 2 jam & panggang dalam oven 1 jam dengan 200°c. Siap.

Jika nak makan macam tu aje, boleh potong ayam tersebut & picit lemon yang sudah masak itu atas ayam agar jus & isinya keluar.

Bahan:
1/4 cawan balsamic vinegar
2 sudu besar Dijon mustard
2 sudu besar jus lemon
2 ulas bawang putih dicincang garlic cloves
2 sudu besar minyak zaitun/sayuran
1 sudu kecil garam & lada hitam
1 ekor ayam di potong beberapa bahagian .

Penyediaan:
1. Dalam mangkuk kecil, masukkan balsamic vinegar, Dijon mustard, jus lemon, bawang putih, minyak zaitun, garam & lada hitam. Gaul mesra.

Campuran bahan untuk perapan / marinate.

2. Masukkan bahan campuran tadi pada ayam. Gaul seketika & masukkan ayam & bahan dalam plastik. Perap sekurangnya 2 jam.
3. Panaskan oven pada 200°c. Alas dulang dengan kertas aluminium atau baking sheet. Letak ayam di atasnya & panggang dalam 1 jam hingga masak. Setelah masak, boleh aje makan begitu sahaja, makan dengan salad atau buat burger ayam panggang. Suka-suka hati.

Bila dah siap masak. Kita senyum lebar... Alhamdulillah...

Burger Ayam Panggang dengan Balsamic Vinegar. InsyaAllah semua suka. Boleh add on apa sahaja yang anda nak letak untuk intinya. 

Happy cooking.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...