Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 8 April 2014

5 stars for Guy Next Door by Rose Harissa

Assalammualaikum...

Dah lama tak baca novel karya Rose Harissa untuk buku dewasa. Bila nampak buku baru dia ni release, terus teringat buku dia yang heronya Ervan Prima Sakti tu. Oh, makcik suka cerita tu dan dari situlah saya suka baca novel karya Rose Harissa a.k.a Nora Ismail.

Gaya penulisan yang sempoi tapi masuk ke jiwa. Mampu buat saya ni tersengih sorang-sorang sambil membayangkan adegan dalam novel tu kalau dijadikan babak dalam versi filem pulak. Heronya pula mestilah ikut macam dalam gambar yang dilukis oleh Rose Harissa sendiri. Ops! Lupa nak bagi tau, kalau nak tengok macam mana rupanya hero heroin setiap novel karya dia, boleh aje ke FB dia atau blog dia. InsyaAllah mesti jumpanya.

Untuk buku ni, first chapter aje dah buat saya gelak-gelak. Dah terbayang yang chapter seterusnya mampu buat saya ketawa sorang-sorang. Dek kerana tahu yang Rose Harissa memang pandai melukis, cepat-cepat ke FBnya. Nak tengok rupa Adam dan Kris. Wah... suka suka... Terus bayangkan mereka berdua untuk bacaan seterusnya.


Bila masuk bab 5 aje, senyuman saya makin meleret. Siap ketawa kecil lagi. Kad yang dilukis oleh Adam pada Kris sebagai tanda minta maaf sungguh cute. Dan dek kerana kad ni, saya terus teringat betapa gigihnya encik hubby saya dulu mengorat. Mana taknya, my beloved hubby memang seorang yang pandai melukis dan berseni sikitlah berbanding isteri dia ni yang pandai lukis orang lidi dan daun aje. Hahaha...
Dulu, siap bagi saya gambar potret anak sedara dia yang kecil, lukis gambar kartun, hantar lagu dalam tulisan dan macam-macam lagi. Bila dikenangkan balik, I missed all the precious moments. Dan... dengan jayanya saya telah membuat encik hubby membuat kembali perkara comel yang dia pernah buat pada saya dulu. Tapi kali ni dalam versi gambar dan whatsapp lah. Hanya untuk tatapan isteri dia ni aje. hohohoho...

Comelkan kalau dapat kad macam ni. Bayangkan kalau dalam versi berwarna. Best best... I'm so jealous dengan orang yang pandai melukis. Hadiah dari Allah.

Bila Kris dan Adam dok perang mulut dengan gaya penulisan yang selamba itu memang mampu membuatkan saya tersenyum, serius, sedih dan siap meleleh air mata lagi. Nak tau kenapa meleleh air mata? Becoz of Adam mother's passed away dengan tiba-tiba. Touching touching. Tapi yang bagusnya, meskipun pada awalnya Adam memang lemah sangat nak bangkit lepas tahu mak dia dan meninggal tapi lepas tu dek kerana perangai Kris yang kadang-kadang kelakar, suka cari gaduh, dan lurus, mampu buat Adam ceria kembali.

Tapi perangai Kris yang ego melangit dan tak mau kalah ni yang buat saya sakit hati sikit. Ish... geramnya. Kalau adik aku, dah lama aku sound-sound kan. Belajar untuk beralah, minta maaf jika salah dan bila dah berkahwin, apa sahaja tindakan kita perlulah mendapat redha suami. Sebab syurga kita pada dia selepas berkahwin + suami masih lagi mengikut hukum dan perintah Allah.

Lagi satu yang saya suka tentang novel ni, kata-kata falsafah dari Adam dan mak dia dan kadang-kadang Kris membuatkan saya admit what they said. Masing-masing ada pendapat masing-masing dan selagi ok, just agree.

Oh ya, lagu-lagu yang diselitkan dalam novel ni juga buat saya terimbau lagu tersebut dan kenangan dari lagu tersebut. Contohnya lagu Say A Little Pray For You by Diane Warwick membuatkan saya teringat cerita My Best Friend Wedding. Filem yang saya dan rakan-rakan masa sekolah tengok dan siap beli vcdnya lagi. Lagu I Love You Baby by Frank Sinatra versi Heath Ledger menyanyi dalam filem 10 Things I Hate About You telah mampu membuatkan saya ke youtube untuk mengimbau kembali dan menyanyikannya. Plus, lagu Yuna, Terukir Bintang dan Stand By Me oleh Ben E. King. Very nostalgic.

Meh saya kongsikan lirik I Love You Baby by Frank Sinatra yang betul-betul buat saya seyum dan menyanyi sama.

You're just too good to be true can't take my eyes off of you
You'd be like heaven to touch I wanna hold you so much
And long last love has arrived and I thank God I'm alive
You're just too good to be true can't take my eyes off of you

Pardon the way that I stare is nothing else to compare
The sign of you usually weak there are no words left to speak
But if you feel like I feel please let me know that it's real
You're just too good to be true can't take my eyes off of you
I love you baby and if it's quite all right
I need you baby to warm your lonely night
I love you baby trust in me when I say
Oh pretty baby don't bring me down I pray
Oh pretty baby come on and find you stay
And let me love you baby let me love you

You're just too good to be true...
Can't take my eyes off of you
You'd be like heaven to touch I wanna hold you so much
And long last love has arrived and I thank God I'm alive
You're just too good to be true can't take my eyes off of you
I love you baby and if it's quite all right
I need you baby to warm your lonely night
I love you baby trust in me when I say
Oh pretty baby don't bring me down I pray
Oh pretty baby come on and find you stay
Oh give you baby trust to me what I said
I need you baby to warm your lonely night
Oh pretty baby come on and find you stay
And let me love you baby let me love you


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...